HÄMÄRÄNÄKÖ JA LIIKENNE

Puolet suomalaisista silmälasien käyttäjistä kokee näkevänsä hämärässä huonommin kuin valoisassa. Kolmasosalla silmät väsyvät iltaa kohden.

Tulokset käyvät ilmi Instrumentariumin teettämästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten näkemiseen liittyviä kokemuksia eri liikenneolosuhteissa.

Vaikeimmaksi ajokeliksi koettiin loppusyksy, jolloin on pimeää ja tiet ovat paikoitellen hyvin liukkaat ja jäiset. Myös talvea pidettiin haastavana johtuen erittäin liukkaista teistä sekä pöllyävästä lumesta ja tasaisen valkeasta ympäristöstä.

Kahdeksan prosenttia vastaajista välttelee talvella ajamista huonomman valaistuksen takia.

49 %
kokee näkevänsä huonosti hämärässä

36 %
kokee silmiensä väsyvän usein iltaa kohti

Yli puolet autoilevista vastaajista tunnusti käyttävänsä matkapuhelinta autoa ajaessa

Kun katse herpaantuu tiestä, näkökentän keskiö siirtyy muualle, missä sen pitäisi olla. - Harva ymmärtää, kuinka pieni tarkan näkemisen alue todellisuudessa on. Katseen tarkentaminen takaisin liikenteeseen vie aikaa, ja tämä voi aiheuttaa vaaratilanteita, sanoo Instrumentariumin optikko Arto Karhunen.

85 prosenttia vastaajista kokee, että Suomessa käytetään liian usein matkapuhelinta ajon aikana. Oman matkapuhelimen käytön myöntäneistä kolmasosa on kokenut vaaratilanteita, jotka johtuvat toisen kuljettajan matkapuhelimen käytöstä. Omasta matkapuhelimen käytöstä oli aiheutunut vaaratilanteita 15 prosentille vastaajista.

Vastaajista vain kymmenesosa tietää, mitä kontrastinäkö tarkoittaa.

Kontrastinäöllä tarkoitetaan silmän kykyä erottaa eri sävyjä toisistaan. Hämäränäkeminen muodostuu kontrastinäöstä ja kyvystä tottua valaistusolosuhteiden muutokseen. Kontrastinäkö vaikuttaa siis paljon siihen, miten hyvin näemme aamu- ja iltahämärällä ajaessa.

Hämäränäkö heikkenee luonnostaan, kun ikää karttuu. Taustalla on todennäköisesti se, että silmässä oleva lasiaisneste alkaa vähitellen samentua, jolloin valo ei pääse niin hyvin silmän verkkokalvolle.

– Aika moni asiakas mainitsee näöntarkastuksessa, ettei tykkää ajaa illalla. Kaikki ei välttämättä osaa yhdistää, että taustalla on usein kontrastinäkeminen, Karhunen sanoo.

Nykyään kontrastinäöä voidaan tutkia laajennetun näöntutkimuksen avulla. Oma kontrastinäkö kannattaakin tutkituttaa, sillä jos kontrastinäössä on puutteita, osaa jatkossa tarvittaessa välttää ajamista haastavissa valaistusolosuhteissa.

10 %
sanoo matkapuhelimen käytön aiheuttaneen vaaraa omassa ajotilanteessa

85 %
mielestä muut ihmiset käyttävät matkapuhelinta ajaessaan liian usein

53 %
suomalaisista ei tiedä, mitä kontrastinäkö tarkoittaa

Näkemiseen liittyvät riskit liikenteessä voi minimoida parhaiten hankkimalla silmälasit ajantasaisilla voimakkuuksilla. Hämärässä ajaessa oranssinsävyiset linssit voivat auttaa, sillä oranssi parantaa kontrastia.

– Hämärissä ja pimeissä olosuhteissa paljon ajaville suosittelisin hieman tavallista voimakkaampia miinusvahvuuksia. Pimeässä nimittäin pupillin koko muuttuu eri tavalla kuin valoisassa, ja voimakkaammat vahvuudet kompensoivat tätä muutosta, Karhunen kertoo.

Tutkimus toteutettiin internethaastatteluna 17.–24.8.2018. Tutkimukseen osallistui 1003 henkeä. Vastaajat olivat 18–69-vuotiaita silmälasien käyttäjiä.

Aiheeseen liittyy

Näkemisen aamu

Näkemisen aamu: liikennennäkeminen

Näkeminen liikenteessä

Turvallisemmat tiet silmäpari kerrallaan

Noin 3,8 miljoonalla suomalaisella on ajokortti. Autojen lisäksi teillä liikkuu muun muassa pyöräilijöitä ja jalankulkijoita koululaisista vanhuksiin. Ei siis ole ihme, että liikenneturvallisuuden merkitys toisensa jälkeen...

Näkeminen liikenteessä

Kuljettajan näön vaatimukset

Suomalaisten tuntema muutto- ja logistiikka-alan palveluyritys Niemi Palvelut Oy työllistää noin 100 ammattikuljettajaa ja hoitaa vuosittain noin 24 000 muuttoa ja noin 45 000 muuta palveluprojektia...

Näkeminen liikenteessä

Tarkka näkökyky entistä tärkeämpi

Yhä useampi kuuntelee kadulla ja lenkkipolulla musiikkia, podcasteja ja äänikirjoja. Tapa voi olla rentouttava, mutta kun kuuloaisti ei ole käytössä, reaktiokyky muuttuviin tilanteisiin voi laskea. Kuuloaisti ei silloin...

Näkeminen liikenteessä

Ajonopeus vaikuttaa näköön

Ihmisen tarkan näön alue on hyvin kapea, vain viitisen astetta. Ajaessa kasvava nopeus vaikuttaa niin, että tarkka alue kapenee entisestään. Voit olla tietämättäsi huononäköinen.

Suosittelemme

Laajennettu näöntarkastusLaajennettu näöntarkastus
Aikuis- ja ikänäkö

Joudut viemään kännykän koko ajan kauemmaksi näkökentästä. Silmäsi väsyvät nopeammin kuin ennen, etkä saa enää tuoteselosteistakaan mitään selvää. Kuulostaako tutulta? Kyse on todennäköisesti aikuisnäöstä, joka tulee jokaisella eteen iän myötä. Kansankielellä puhutaankin ikänäöstä. 

SilmänpohjakuvausSilmänpohjakuvaus
Silmänpohjakuvaus

Silmänpohjakuvaus kertoo paljon silmiesi terveydentilasta. Nopealla ja helpolla toimenpiteellä voimme kartoittaa mahdollisia muutoksia, jotka ovat usein normaaleja ja vaarattomia, iän myötä tapahtuvia. Instrumentarium käyttää silmänpohjakuvauksessa alan uusinta teknologiaa.

Aikuis- ja ikänäköAikuis- ja ikänäkö
Aikuis- ja ikänäkö

Joudut viemään kännykän koko ajan kauemmaksi näkökentästä. Silmäsi väsyvät nopeammin kuin ennen, etkä saa enää tuoteselosteistakaan mitään selvää. Kuulostaako tutulta? Kyse on todennäköisesti aikuisnäöstä, joka tulee jokaisella eteen iän myötä. Kansankielellä puhutaankin ikänäöstä. Aikuisnäkö on luonnollinen osa ihmisen ikääntymistä, eikä siitä kannata huolestua.

Varaa aika

Voit tehdä varauksen myös soittamalla

09 4241 7000

ma–pe 9–20, la 9–17, su suljettu.
Puhelun hinta on paikallisverkkomaksu tai matkapuhelinmaksu